Samen me Jorien - coach in onderwijs

U roept… ik draai… of niet?

Het blijft toch een ding; je eigen grenzen stellen. Niet alleen in het echte leven, maar zeker ook nu in de online wereld waar we ons momenteel met z’n allen in begeven.
Het constant beschikbaar zijn is echt een groot thema bij veel van de leerkrachten en teams die ik nu begeleid. Daarom besteed ik er gewoon nog een keer aandacht aan.

Want hoe doe je dat nou toch; zelfdiscipline handhaven? Je eigen balans behouden?

Stap 1.
Het begint ermee dat je überhaupt van jezelf weet wat je van jezelf verwacht.
– Welke werkzaamheden wil je in een week doen voor je klas?
– Welke dingen worden daarnaast nog van je verwacht van school?
– Welke dingen wil je doen met je gezin?
– Welke dingen wil je doen voor je huishouden?
En de belangrijkste van alles:
– Wat wil je doen voor jezelf? Waar word je blij van en waar laad je van op?

Stap 2.
Nu je weet wat je allemaal wilt doen deze week, ga je een vertaalslag maken naar een reëel dagschema. In een dagschema leg je voor jezelf vast wat je in welke tijdblokken wilt doen. Voorbeeld:
Maandag
(manlief neemt deze ochtend de schooltaken met de kids onder zijn hoede)
7.00-8.30u: Opstaan, douchen en ontbijten met elkaar
8.30-12.00u: Beschikbaarheid voor leerlingen en ouders
12.00-13.00u: Lunchtijd
13.00-15.00u: Gezinstijd
15.00-18.00u: Werktijd (andere werkzaamheden dan direct contact met ouders en lln.)
18.00-19.30u: Gezinstijd
19.30-…u: Me-time
Om een nog grotere succeservaring te creëren, helpt het om zelfs je werktaken concreet te verdelen over de verschillende tijdsblokken. Dus wat ga je precies wanneer doen?

Stap 3.
Zorg dat je een ritme of routine creëert waardoor je de overgang van privé naar werk kunt maken en andersom. Zorg ook dat je een “werkplek” in huis maakt voor jezelf.
Je geeft hiermee seintjes aan je onderbewuste “ik ga aan het werk” of juist “ik heb nu vrije tijd”. Het kan helpen je letterlijk om te kleden, een bepaald muziekje aan te doen, een lichamelijk oefening te doen; wat er voor jou ook maar werkt. Maar maak bewuste overgangen van de ene naar de andere situatie. Hiermee laat je je onderbewuste meewerken en wordt het makkelijker om te schakelen en je planning na te leven. Met als resultaat een grote voldoening en ontspanning.

Stap 4.
Communiceer met je omgeving! Laat je omgeving weten wat je schema is.
Als ouders en leerlingen weten dat ze alleen in de ochtend bij je kunnen zijn voor directe feedback, dan zijn de verwachtingen afgestemd.
Als je partner en/of kinderen weten dat je aan het werk bent, weten ze dat ze je niet kunnen storen (je bent “op je werk”).
Als je collega’s weten dat ze tussen 16-18u kunnen sparren met je, komen ze niet op een ander moment voorbij op de mail of app.
Zorg voor helderheid en duidelijkheid.

Stap 5
Vermijd verleidingen!
Ben je niet meer aan het werk? Doe je telefoon in een la! Of zorg voor een aparte werktelefoon, die je na werktijd buiten je bereik laat liggen.
Denk ook na over de apps die je wel of niet op je telefoon zet. Hetzelfde geldt voor een koppeling van je werkmail aan je privé-mailbox. En je laptop, die leg je natuurijk ook ergens in een kast als je niet aan het werk bent!
Maak bewuste keuzes, waardoor je jezelf niet onnodig in de verleiding brengt.

Stap 6.
Wees lief voor jezelf.
Het zal niet altijd lukken om je aan je schema te houden. Dat is dan maar zo. Je kunt boos worden op jezelf. Je kunt jezelf ook liefdevol toelachen en leren van wat er gebeurt is.
Wees je daar dan bewust van.
Wees daarin mild naar jezelf.

Nou, genoeg stappen voor de eerste week van oefenen in zelf-discipline voor een gezonde en ontspannen werkweek. Volgende week gaan we er, als het vakantie is, eens rustig op terug kijken.

Wil je hulp bij het vormgeven van jouw gezonde werkweek en het uitvoeren daarvan? Ik kan natuurlijk met je meedenken. In deze bizarre periode bied ik nu ook losse sessies aan. Zo krijg jij weer helderheid en koers en kun je ontspannen je werk blijven doen. Dan is de vakantie niet meer nodig om op te laden en je schrap te zetten voor het laatste stukje van het jaar. Nee, dan is de vakantie gewoon weer vakantie.

Neem contact met me op en we hebben morgen al een eerste gesprek.
Mooie week,
Jorien

Gratis test: Weer tijd voor je leerlingen

Coaching om de leraar te worden die je wilt zijn.

In het kader van mijn dienstverlening verwerk ik persoonsgegevens. In de privacyverklaring informeer ik je over hoe ik met persoonsgegevens omga.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Jorien Termond

Van origine is zij afgestudeerd Onderwijs- en Ontwikkelingspsycholoog en heeft daarna (jaja, in de omgekeerde volgorde) in de avonduren haar PABO-diploma behaald. In de ruim 10 jaar dat zij voor een onderwijsbegeleidingsdienst heeft gewerkt in de regio Den Haag, heeft zij een specialisme in gedrag, communicatie en groepsprocessen opgebouwd. Toen was het tijd voor het opstarten van haar eigen bedrijf Samen met Jorien. Als Krachtgericht Beeldcoach begeleidt zij nu leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsteams in hun groei naar een betere versie van zichzelf.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
2 Shares
Share2
Share
Tweet