Parel van de Week - Samen met Jorien - Beeldcoach

Ordeverstorend gedrag – een tikkie ouderwets?

Wanneer de relatie leerkracht-leerling goed is, heeft dit niet alleen een gigantische impact op de leer- en groei-ontwikkeling van de leerlingen. Nee, heeft heeft ook nog een ander groot effect.
Je “orde-verstoorde gedrag” in de klas zal met ruim 1/3e afnemen! RUIM 1/3e!!!

Zelf heb ik een hekel aan de term “orde verstorend gedrag”. Het is een ouderwetste term en het plakt een verkeerd label op hetgeen zich voor je neus afspeelt. Wat “orde verstorend gedrag” namelijk in werkelijkheid is, is een letterlijke schreeuw om aandacht. Een roep om gezien te worden door jou; de leerkracht.

Dus als je “orde verstorend gedrag” opmerkt in je klas of lastig gedrag ervaart bij je leerlingen, is de eerste vraag die je jezelf moet stellen NIET “welk gedragsprobleem heeft deze leerling nu weer”. Ook de gedachte “tsjeetje, wat een moeilijke groep” is NIET de eerste gedachte die door je hoofd mag gaan. maar wat dan wel???

Het eerste waar je op zulke momenten bij stil moet staan, is: “Wat heb ik gemist bij deze leerling(en)?”. “Lastig gedrag” komt namelijk altijd voort uit de behoefte om gezien te worden door jou. Dus ga eens rustig na waarin jij deze leerling niet gezien hebt:
Is de lesstof te moeilijk?
Of juist de makkelijk?
Is de motivatie laag, omdat hij te weinig actief met de lesstof aan de slag kan gaan?
Is er thuis iets aan de hand waar jij nog geen weet van hebt?
Is ze bijna jarig en was jij dat even vergeten?
… bedenk het maar…

Ga het eens na bij jezelf. Als je er niet uitkomt, ga dan eens in gesprek met deze leerling. Het zal je verbazen hoe goed de leerling kan aangeven wat hij nodig heeft van jou. 
Als jij hem dat kunt gaan bieden, zul je versteld staan van de WIN-WIN-WIN situatie die zich zal gaan uitrollen voor je neus.
– Je relatie met de leerling(en) verbetert
– De leerlingen zal zich meer ontwikkelen en groeien in zijn leren
– De leerlingen zal minder schreeuwen om aandacht op een (voor jou) lastige manier.

Ga het eens na… welke leerling vertoont “orde verstorend gedrag” en wat wil hij daar eigenlijk mee zeggen?

Ik ben benieuwd!
Laat je reactie achter in de comments en inspireer elkaar… leer met elkaar!
Word onvergetelijk!

Gratis test: Weer tijd voor je leerlingen

Coaching om de leraar te worden die je wilt zijn.

In het kader van mijn dienstverlening verwerk ik persoonsgegevens. In de privacyverklaring informeer ik je over hoe ik met persoonsgegevens omga.

Something went wrong. Please check your entries and try again.

Jorien Termond

Van origine is zij afgestudeerd Onderwijs- en Ontwikkelingspsycholoog en heeft daarna (jaja, in de omgekeerde volgorde) in de avonduren haar PABO-diploma behaald. In de ruim 10 jaar dat zij voor een onderwijsbegeleidingsdienst heeft gewerkt in de regio Den Haag, heeft zij een specialisme in gedrag, communicatie en groepsprocessen opgebouwd. Toen was het tijd voor het opstarten van haar eigen bedrijf Samen met Jorien. Als Krachtgericht Beeldcoach begeleidt zij nu leerkrachten, intern begeleiders en onderwijsteams in hun groei naar een betere versie van zichzelf.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
2 Shares
Share2
Share
Tweet